Met plezier samen op verkenning!
Deze belofte hoort niet voor niets bij onze school, ons logo, ons team en onze visie op het kind en op onderwijs. Gedurende acht jaar gaan de kinderen bij ons op school op een verkenning, waar wij als team onderdeel van mogen uitmaken.
Met plezier samen op verkenning!
Voor ieder mens geldt dat hij het beste functioneert als hij zich op z’n gemak voelt, zich geaccepteerd en gewaardeerd weet. Voor een kind dat in ontwikkeling is geldt dat des te meer. Het schoolklimaat, de sfeer in de school en in de groep is van groot belang voor de prestaties van het kind. Daarom besteden we daar veel zorg aan. Als de sfeer goed is zal uw kind met plezier naar school gaan en beter presteren.
Met plezier samen op verkenning!
Iedereen leert op zijn eigen wijze, heeft zijn eigen kwaliteiten, maar ook zijn eigen uitdagingen. Op de Rannink hebben we oog voor de kinderen en willen we elk uniek kind begeleiden in zijn ontwikkeling door in te steken op de kwaliteiten waarmee we de uitdagingen aan kunnen gaan. Maar we zijn geen individuen die naast elkaar leven en werken in een gebouw. We leven en werken samen en met elkaar. Daarom werken we op de Rannink actief aan “samenwerken”. Het gaat hierbij om de samenwerking tussen sterkere en zwakkere leerlingen. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen, waarbij kinderen in tweetallen of groepjes werken. Coöperatief leren maakt gebruik van de verschillen tussen kinderen. De kinderen zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar. De bereidheid en het bewustzijn om elkaar telkens weer echt te zien houden we wakker door als team en leefgemeenschap telkens weer bij elkaar stil te staan, ervoor te zorgen dat we elkaar informeren over wat werkt in de begeleiding van onze leerlingen. Daarbij maken we een onderscheid tussen wie je bent en wat je doet. We rekenen de ander niet af op het gedrag, maar spreken de ander erop aan. Zodoende wordt iedereen in onze kleine leef- en leergemeenschap gezien . Dat vormt de basis om met elkaar te werken in vertrouwen. Hierdoor ontwikkelen zich zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld en leer het kind de vaardigheden die het nodig heeft voor de 21ste eeuw Kinderen ontwikkelen zich het best wanneer zij sámen met hun ouders en hun leerkracht kunnen afstemmen over hun behoeften: Kinderen doen het beter als ouders zich bij hun leerproces betrokken voelen. Zij leren gemakkelijker en gaan met meer plezier naar school. Wij geloven dat leerkracht, ouder en kind een gouden driehoek kunnen vormen. Open communicatie en wederzijds goed afstemmen van verwachtingen vormen de basis van de driehoek.
Met plezier samen op verkenning!
Leren is een actieve bezigheid, waarbij de leerlingen de leerstof proberen te begrijpen en verbinden met bestaande kennis.
Ontdekkend leren is een werkwijze die vooronderstelt dat de leerling ergens in psychologisch opzicht aan toe is en daarom in staat stelt hem uit te dagen om de wereld actief te onderzoeken. Hierbij is de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen het uitgangspunt.
We werken thematisch en nieuwe kennis wordt in de context geplaatst. Hierdoor leren kinderen verbanden zien. Het gaat dus niet om het leren van losse feitjes. Door nieuwe kennis en vaardigheden te verbinden aan eerder verworven kennis, beklijft het beter. Daarnaast is het zo dat de leerling de leerstof beter onthoudt als hij het zelf ontdekt. De leerlingen zijn actief bezig met hun leerproces. Ze ontwikkelen hun talenten en leren hoe ze die optimaal kunnen inzetten. Ook leren ze zelfstandig denken en handelen. Ze leren initiatieven nemen, plannen, uitvoeren en reflecteren. De leerlingen ontdekken de zin van het leren en ze leren van en met elkaar.